Je beëindigt de geneeskundige behandelingsovereenkomst. En dan?

Yoran Bonnet Legalbylegal

In een vorig artikel is reeds ingegaan op de vraag of een zorgverlener de geneeskundige behandelingsovereenkomst eenzijdig kan opzeggen. Het antwoord is ja, mits er sprake is van een gewichtige reden en de zorgverlener zich aan een aantal zorgvuldigheidseisen houdt. Maar hoe dan verder?
In dit artikel neemt juridisch consultant Yoran je mee in recente tuchtrechtspraak over dit onderwerp. Daarnaast deelt hij enkele praktische tips voor de hulpverlener bij het eenzijdig beëindigen van de geneeskundige behandelingsovereenkomst.  

Tuchtrecht

In recente uitspraken van de tuchtrechter voor de gezondheidszorg, is het onderwerp van de eenzijdige beëindiging van de geneeskundige behandelingsovereenkomst ter sprake gekomen.

Enkele praktische tips

  • Neem de KNMG-richtlijn ‘Niet-aangaan of beëindiging van de geneeskundige behandelingsovereenkomst’ uit 2021 door (ook als je geen arts bent) en kijk of er sprake is van een gewichtige reden om de behandelingsovereenkomst eenzijdig op te zeggen. Zorg eveneens dat aan de zorgvuldigheidseisen in deze richtlijn is voldaan. De tuchtrechter zal zich dan niet snel oordelen dat de behandelingsovereenkomst niet had mogen worden opgezegd. Een overzicht van de gewichtige redenen en de zorgvuldigheideisen, tref je hier[1].
  • De zorgverlener kan bij collega’s in de buurt informeren of zij nog patiënten aannemen. Vervolgens kan de zorgverlener de patiënt informeren bij welke andere zorgverlener hij terecht kan. Daarbij geeft de zorgverlener de patiënt een redelijke termijn om over te stappen.
  • Als de patiënt aangeeft dat hij geen andere zorgverlener kan vinden of dat hij niet door andere zorgverleners wordt geaccepteerd, kun je hem vragen om contact op te nemen met zijn zorgverzekeraar. Deze kan dan voor de patiënt bemiddelen bij het vinden van een andere zorgverlener. Hierbij moet tevens een redelijke termijn in acht worden genomen om de bemiddeling een kans te geven. Zo nodig kan de zorgverlener helpen om de patiënt in contact te laten treden met de zorgverzekeraar.
  • Wordt de patiënt toch geweigerd en kan de zorgverzekeraar niets doen, dan zal de zorgverlener de continuïteit van de spoedzorg moeten blijven waarborgen. Het is daarom van groot belang dat de zorgverlener weet of er alternatieven zijn en dat de zorgverlener deze ook goed documenteert in het dossier van de patiënt. Het valt aan te bevelen dat er afspraken worden gemaakt over wat onder spoedzorg valt. Eveneens dient er te worden gekeken naar het soort patiënt en de (langdurige) zorg die hij nodig heeft. De patiënt mag hier namelijk niet in belemmerd worden. Een voorbeeld hiervan is een hartpatiënt die afhankelijk is van medicatie. Deze medicatie dient nog door de huisarts verstrekt te worden.
  • Treedt er een uitzonderlijke situatie op, waarin de zorgverlener zelf geen (spoed)zorg meer kan leveren? Dan kan de zorgverlener bijvoorbeeld met de huisartsenpost en spoedeisende hulp afspreken dat de patiënt daar terecht kan voor de noodzakelijke zorg. Informeer de patiënt daarover en documenteer dit goed in zijn dossier.
  • Zoek contact met de beroepsvereniging. Zo heeft de Landelijke Huisartsen Vereniging een stappenplan voor huisartsen om de geneeskundige behandelingsovereenkomst eenzijdig op te zeggen en denkt de juridische afdeling van de beroepsvereniging graag met de zorgverlener mee.
  • Komt je er zelf niet uit? Raadpleeg dan jouw rechtsbijstandsverzekering of zoek zelf contact met een jurist die jou verder kan adviseren. De gezondheidsrechtjuristen met specialistische kennis van Legalbylegal helpen je graag met praktische adviezen verder.

Hermen Korterink

Blog: Het Paard

Tijdens de terugreis van vakantie krijgt consultant Hermen te maken met een bijzonder stukje crisismanagement. En Hermen zou Hermen niet zijn als hij daar niet

Lees verder »